Saturday, June 2, 2007

Internet trends onder senioren

Definitie van de doelgroep Senioren
De stille generatie en de babyboomgeneratie zijn de generaties die de vergrijzing veroorzaken.
Deze groep is er voornamelijk verantwoordelijk voor dat de bevolking in 2030 voor 35% zal
bestaan uit mensen van 55 jaar en ouder. De groep die in dit onderzoek senioren wordt genoemd
bestaat uit mensen die tussen de 50 en 75 jaar oud zijn. Beide generaties zijn bewust bezig met
hun gezondheid. Er is een streven naar een gezonde en vitale leefstijl. Over het algemeen
maatschappelijk betrokken en milieu bewust. Ze voelen zich verantwoordelijk voor de directe
leefomgeving en zetten zich actief in om op een duurzame manier met het milieu om te gaan. Als
we kijken naar de vrijetijdsbesteding van de groep senioren, dan staat computer en
internetgebruik boven aan. Daarnaast is er ook zeer veel interesse naar wandelen en fietsen,
vakantie/reizen en bezoek aan familie. Op internet wordt gezocht naar informatie op het gebied
van computers, reizen/vakantie, nieuws en wetenschap/techniek. De senioren verwachten in de
toekomst meer gebruik te maken van het internet, de televisie en folders.
Trends en ontwikkelingen in Nederland en in Europa op het gebied van senioren en
internet
Het internet gebruik onder de groep senioren neemt sterk toe. Bij de groep 55-64 jarigen zien we
de sterkste stijging van 53% in 5 jaar tijd, dit is bij de groep 65-74 31%. Nederland is koploper als
we kijken naar het percentage senioren dat aanwezig is op het internet. Niet alleen in Nederland
staat het zoeken naar informatie op nummer één, in heel Europa zien we deze trend onder
senioren. Europees gezien houden senioren zich daarnaast ook veel bezig met het lezen van het
nieuws op internet en internetbankieren. Senioren in Nederland zijn vooral actief op internet op het
gebied van vakantie reizen, nieuwssites, prijsvergelijkingsites, geschiedenis/geanalogie,
seniorenweb en een aantal gebruikt het programma Skype of MSN om contact te houden met de
kinderen of kleinkinderen. Als we kijken naar de ontwikkelingen de aankomende jaren zal dit zich
vooral richten op de integratie van de tv en internet naar een compleet multimedia systeem.
Senioren gaan de aankomende jaren steeds meer gebruik maken van overheidsinstellingen en
zorginstellingen via het internet. Maar ook gaan steeds meer senioren gebruik maken van
internetbankieren en het boeken van reizen. Senioren vinden het over het algemeen moeilijk om
een site te identificeren op zijn veiligheid en betrouwbaarheid. Dit is ook een van de redenen dat
senioren terughoudend zijn op het gebied van betalen op het internet.
Het vakantiegedrag van senioren en de manier waarop hierbij gebruik wordt gemaakt
van Internet
Een groot deel van de senioren oriënteert zich op zijn vakantie door gebruik te maken van websites
gericht op reizen, op de tweede plek staat nog wel steeds het reisbureau. 65,7% heeft zelfs al eens
een reis geboekt op het internet. De doelgroep wil verder niet aangesproken worden met senior en
is niet op zoek naar reizen specifiek gericht op senioren. Daarnaast wordt de meeste waarde
gehecht aan kwaliteit, comfort en gezelligheid. Over tien jaar zullen er twee keer zoveel senioren
op vakantie gaan, dankzij de groep babyboomers. Deze groep heeft een brede interesse naar
Rijnreizen, wandelvakanties, actieve vakanties in Europa, maar ook vakanties in andere delen van
de wereld zoals Zuid-Amerika en China. Senioren zullen steeds meer reizen kiezen over de hele
wereld waarbij interesse is naar, wandelen, cultuur, natuur en comfort. In 2010 zal zelfs 80% van
alle reizen online worden geboekt, een groot aantal senioren zullen hier ook onder vallen.

Bron: http://www.webfactor.nl/seniorenonderzoek/Samenvatting_seniorenonderzoek.pdf

1 comment:

Anonymous said...

zeer interessant, bedankt